onsdag 10 juni 2015

Grönskande trädgård och kvinnor kan!

Vi kan ju börja med detta.. är det någon som vet vad denna blomma kan heta?
det är en planterad lökväxt. så mycket vet jag.. för det är jag som planterat den samman med mina skillor och annat runt busken på famsidan. men denna har jag ingen aning om vad den heter... den måste ha följt med i nån lökmix någonstans ifrån!
det är flera blommor på samma stjälk.. och den verkar veckla ut blommorna nedifrån först...
den är hur som mycket söt. så om ajg kan lista ut vad det är för något så kan det bli flera planterade i höst sen  ;-)
 
 

 
Här däremot är något som jag vet vad det är. det är Allium! tycker mycket om denna blomma.. har många av dem också.. men lite utspridda på tomten.. men de blommar så fint med sina vippande bollar! .. har en del lökar med Allium som ska planteras också.. bla några lökar med gigantiska allium.. de blir mycket höga och får en myyycket stor blomboll. daggs att få ner dem i jorden nu. gälelr bara att plantera dem på något bra ställe.



träden på baksidan tar sig rätt fint. detta är vår Lind. grön och ståtlig växer den där.... den blir nog till ett mycket fint träd. :-D
 
 
 Sen har vi den Ryska lönnen. den har inte tagit sig lika bra. tror att den kanske står i för torr jord.. just där den står är det rätt mycket sand i jorden.. och det är en stor björk brevid...  sen ahr nog solen varit lite hård mot bladen på den också.. för en del av bladen ser ut att vara svedda av solen... men jag hoppas och tror att den ska hämta sig snart igen.


Sen har vi klassikern som börat blomma ordentligt nu.. kaprifolen! den doftar helt underbart!.. önskar att den kunde dofta lite starkare.. men den är rätt svagdoftande.. man får gå och lukta på blommorna för att få njuta. men det kan jag gärna göra!
denna kaprifol står lite smådumt till.. precis vid vår främre uteplatts.. den uteplats som vi ska bygga om framöver... då speciellt staketet runt ser för gräsligt ut!... sen att bygga trall istället för stenläggningen är inte fel heller... slippa kliva ner för trappsteg när man går ut.. men vi får se när det blir av. just nu så är ju fokus på att få iordning förstutrappen.


och så kommer vi då till kvinnor kan delen av det hela.
det blev nämligen så att jag gav mig till att riva fram gräsklipparen för att klippa gräset... vi klippte gräset med röjsågen förra veckan.. så det var dags att klippa det ordentligt nu..
gräsklipparen startade så snällt.. men den ville inte driva hjulen framåt? ... *mutter*
ringde maken och kollade om det var någon inställning jag glömt bort någonstans.. men det var det inte. så jag gav mig till att dra runt klipparen till garaget och skruva bort skyddskåpan över drivningen.
när det väl var gjort så blev felet tämligen uppenbart!
drivremmen och hjulet var fullproppade med gammalt torkat gräs!..
inte konstigt att drivningen inte fungerade!
så det blev till att rensa bort eländet.. och efter det så fungerade maskinen aldeles utmärkt!
se.. kvinnor kan också få igång gräsklippare på egen hand! ;-)
(och make, knip med ditt "pappas flicka" prat! ;-) )


Har nog glömt att visa "Hålet" som blev när vi klippte bort några grenar ifrån Häggen...  den täckte upp rätt mycket faktiskt.. men planen är att plantera syrenplantor här.. så vi bygger på den existerande syrenhäcken en bit till... för såhär öppet mot grannen vill jag inte ha det. :-)



det är 6 meter mellan den existerande syrenhäcken och det häggträd som vi nu tog bort lite grenar ifrån.. så det går åt några syrenplantor... men å andra sidan så har vi här chansen att peta ner ett gäng olika plantor också! hihihi.... så det blir lite olika utseenden på blommorna framöver här....



Helgen som var blev det inte mycket gjort.
själv åkte jag på Migrän under fredagsnatten.. något som höll i sig under större delen av förmiddagen på Lördagen... gav sig först efter dundermedicinering. :-( 
men efter det så blev huvudet så ömtåligt som det vore av glas... och i övrigt var jag tvärseg och trött efter en natts förlorad sömn...
så det blev besök på Drömkåken och bortkörande av ris till tippen.. sen blev det just inte mer gjort den dagen..
Söndagen var också den seg... tror vi båda behövde ta det lungt. har varit rätt intensivt med allt fixande nu de senaste månaderna... så lite vila var välbehövligt...
blir nog en del gjort under semestern istället. :-D då behöver vi få klart förstukvisten i alla fall!

Håll ut nu vänner.. snart är det Midsommar! ;-)





1 kommentar:

  1. Klart kvinnor kan!! :) Och fixar man det inte...så får väl guben klippa gräset själv då. Vi brukar retas med varann här...Jag gör hushållssysslorna...och gräset är gubens. Både hemma o i stugan. Självklart så blir det sällan så..men ibland gäller det att sätta gränser för hur mycket det får strula. :) Den vita blomman känner jag igen..men har ingen koll. Den afrikanska liljan är en favorit här..man jag har inte en enda idag. Glömde ta in lökarna en höst..så på den vägen är det. I övrigt försöker vi nästan minska ned på trädgården här hemma. I helgen grävde vi upp smultronschersminen och satte den i stugan istället. Avveckla på ett lugnt o smart sätt..haha! Kramen!!

    SvaraRadera